14 ביולי 2009

התמכרת פעם? מה מביא אותנו להתמכר?



קשה להודות. אבל כולנו מכורים. כל אחד בוודאי מכיר את התחושה של "אני חייב ..." להתמכרות תפקיד חשוב באיזון שלנו. הפיזי והמנטאלי.יש המכורים לשוקולד, ויש המכורים לקפה, למהירות, לחדשות, לאדרנלין, לניקיון.יש כמובן דרגות שונות של התמכרות כאשר הנפוצה והמוכרת שבהם היא לסמים.בעניין זה שווה לקרוא את הכתבה בנושא העלייה בשימוש בסמים בקרב בני נוער.

אך לא בכך עסקינן, כוונתי היא יותר להרגלים הקבועים שלנו שיוצרים סוג של תלות, לפעמים אפילו חיובית לגבי דבר זה או אחר. קחו לדוגמא את השעון.

אחת ההתמכרויות היותר נפוצות בעידן שלנו היא ההתמכרות לזמן. כותב על כךקארל אונורה בספרו "בשבח האיטיות" (אונורה ק. בשבח האיטיות כנרת-דביר 2006).מה היא הפעולה הראשונה הוא שואל שאתה עושה כשאתה פותח את עינייך? (לפני קפה/מקלחת/שירותים).בודק מה השעה? אם כך סביר להניח שגם אתה נמנה עם מיליוני "המכורים לזמן". עד כמה שזה נשמע מוזר ההתייחסות לזמן כגורם מעצב בחיינו היא דבר חדש יחסית עבור המין האנושי.

יעקב בורק בספרו "רעש" טוען כי העיסוק בזמן "נובע מהרעש הנורא מכול, הרעש של סופנו הבלתי נמנע" (בורק י. רעש עמ' 32, זמורה-ביתן 2009). זה הוא הרעש שמתייחס אליו גם הפילוסוף ברטרנד ראסל הרואה בכך את הכוח המניע של תרבותנו.כי כשאין זמן, צריך להגדיר מה חשוב באמת, ולתת משמעות לדברים.

לסיכום, אם אתם מכורים לזמן אתם נורמאלים. אם אתם סופרים את הימים לקיצכם אתם אנושיים. אם אתם ממהרים עכשיו לעשות משהו....תחשבו טוב טוב אם זה באמת נחוץ או שזה בזבוז זמן.